| |

Kokemuksia Ruissalon kylpylästä

Me vierailimme tänä kesänä Turussa ja tässä kokemuksia Ruissalon kylpylästä. Hyvät yöunet, vatsa täyteen ja virkistäytymistä uima-altaalla… mitäpäs sitä muutakaan voi kylpylävierailulta odottaa.

*Kaupallisessa yhteistyössä: Spa.fi.
Postaus saattaa sisältää kumppanuuslinkkejä. Niiden kautta ostaminen ei maksa sinulle ekstraa, mutta me saamme pienen provision. Mainokset ja linkit mahdollistavat sen, että voimme jatkossakin matkustaa ja jakaa ilmaisia matkavinkkejä.

Kun meille tuli mahdollisuus vierailla Ruissalon kylpylässä, joka tunnetaan myös sen virallisella nimellä Ruissalo Spa & Hotel, tartuimme oitis tilaisuuteen. Päivät kylpylöissä ovat yleensä ihanan rentouttavia ja samalla voi vähän uidakin liikunta mielessä.

Ruissalo Spa sijaitsee nimensä mukaisesti Turun Ruissalossa. Ruissalohan on itseasiassa noin seitsemän kilometriä pitkä saari jonne ajetaan siltaa pitkin. Se on monipuolinen ulkoilualue sillä siellä on paljon kaunista luontoa ja sen lisäksi siellä sijaitsee Turun kasvitieteellinen puutarha. Ruissalon rannoilla on jonkin verran asumiskäytössä olevia huviloita mutta asukkaita saaressa on vain noin sata.

Ruissalo sopi hyvin reissumme jatkoksi, sillä olimme luvanneet lapsille vierailun Muumimaailmaan. Samalla matkalla pääsimme myös kokeilemaan yöpymistä linnunpöntössä, kun vierailimme Naantalin Herrankukkarossa. Olikin mukavaa, että pääsimme testaamaan samalla kertaa kaksi meille kokonaan uutta paikkaa.

RUISSALO SPA

Ihan ensimmäinen hotellirakennus nousi kylpylän alueelle jo vuonna 1971. Muutaman vuoden jälkeen tätä 80 huonetta omaavaa hotellia laajennettiin, ja itse kylpylätoiminta alkoi vuonna 1977. Sen jälkeen hotellirakennusta on laajennettu ja remontoitu useita kertoja, ja nykyisessä hotellissa onkin jo 171 huonetta.

Kaikissa huoneissa on nykyaikaset puitteet ja suuresta osasta on merinäköalat. Ruissalon kylpylällä on vuosien kokemus kuntoutustoiminnasta, ja sen asiakkaina onkin paljon ryhmiä.

Ruissalo Spa kuuluu Spa.fi Suomalaiset Kylpylät – yhdistyksen jonka vieraina mekin pääsimme paikalle. Yhdistykseen kuuluu yhteensä 13 eri itsenäistä ja ketjuista riippumatonta kylpylää ympäri Suomea. Kaikki kylpylät ja niiden palvelut löytyvät kootusti Spa.fi -sivustolta.

KOKEMUKSIA RUISSALON KYLPYLÄSTÄ

Hotelli

Me saavuimme kylpylään vasta iltapäivällä sillä vietimme päivän Naantalin Muumimaailmassa. Hotellista meille oli varattu Superior -huone lisävuoteella, joka olikin mukavan tilava. Se oli siisti, aika vastikään uusitun näköinen ja toimiva. Mitenkään erityisen persoonallinen se ei ollut, mutta sieltä oli upea näkymä merelle. Hotellissa on yhteensä 171 huonetta joista suuresta osasta on merinäköala.

Päivä oli kovin lämmin ja kävimme illalla vähän kävelemässä ulkona meren rannalla. Pitkän päivän jälkeen oli ihanaa tulla takaisin viileään ja ilmastoituun huoneeseen. Meillä on kotona Kaliforniassa myös ilmastointi, joten olemme tottuneet nukkumaan aika viileässä. Siitä siis iso plussa tälle hotellille, ettei siellä tarvinnut kärvistellä kuumassa huoneessa.

Kylpylä Ruissalon Superior huone
Kylpylä Ruissalon Superior huoneen lisävuode
Tutti Frutti karkkirasiat oli jätetty lapsia varten lisävuoteen päälle.
Ne pienet asiat jotka tekevät niin paljon! Karkkirasiat lapsille lisävuoteen päällä.

Yksi huoneen parhaita puolia oli ehdottomasti sen tilava parveke ja samalla sen ikkunasta aukeava maisema merelle. Lämpimänä iltana oli mukava istuskella ulkona ja katsella satamasta lähteviä veneitä.

Maisema parvekkeelta kylpylän huoneesta

Ravintola Loisto

Söimme illallista kylpylän aulassa olevassa Ravintola Loistossa. Loisto tarjoilee ruokaa sekä a la carte -listalta että noutopöydästä. Sen lisäksi hotellin asukkaille kuuluu runsas aamiainen samoissa tiloissa.

Ravintola Loistosta on myös upeat merinäköalat ja mikä parasta, näkymä valtavista ikkunoista ulos on oikeastaan kaikista pöydistä. Meille oli kuitenkin varattu illalliselle ikkunapöytä joten eipä passannut valittaa.

Loiston buffet -illallinen oli runsas ja herkullinen. Alkuruokapöydässä oli reilusti kalaa, ihanaa katkarapusalaattia ja todella hyvää lohipateeta. Pääruokapöydästä löytyi sekä lihaa, kalaa että kanaa, ja useampia lisukkeita.

Mutta kaikkein parhaiten meille jäi mieleen jälkiruokapöydän suussa sulava vadelmapannacotta. Se oli kerrassaan ihanaa, ja sitä oli pakko hakea lisää!

Seuraavana aamuna palasimme Ravintola Loistoon aamiaiselle. Tarjolla oli tuttua ja turvallista aamiaisruokaa.

Aloitimme appelsiinityrnishoteilla jotka taatusti saivat meidät hereille. Valikoima oli kattava ja sieltä löytyi jokaiselle jotakin. Itse suuntaan aina hakemaan puuroa ja nautin siitä, että Suomessa saa aamiaisella aina kunnolla keitettyä puuroa. Amerikkalaisten hotellien aamiaisella kun on monesti vain pussi pikakaurahiutaleita jotka liotetaan kuumaan veteen. Eihän siitä kunnollista puuroa saa mitenkään ja jätänkin ne aina syömättä.

Puuron lisäksi Suomessa tulee usein syötyä karjalanpiirakoita, ja kerättyä leikkelepöydästä kaloja ja juustoja niiden kaveriksi.

Aamiaispuuropöytä Ruissalon kylpylässä
Meidän vanhin neiti syömässä Ravintola Loistossa
Appelsiinityrnimehushot Ravintola loiston aamiaisella
Erilaisia leikkeleitä ja kaloja lautasella Ravintola Loistossa Ruissalon Kylpylässä

Kylpylä

Me testasimme itse kylpylän vasta aamulla aamupalan jälkeen. Se osoittautui ihan hyväksi ideaksi, sillä aamu-uinnilla ei ollut meidän lisäksi kuin kaksi pariskuntaa. Meillä oli siis hyvin tilaa pärskiä ja polskia. Tällä oli muutenkin hyvä aloittaa päivä, sillä uinnin jälkeen olimme kaikki pirteitä ja valmiina uusiin seikkailuihin.

Itse kylpyläosasto on hyvin pieni. Käytössä on vain kolme allasta. Altaista kaksi suurempaa sopii hyvin kuntoiluun tai vesijumppaan, ja kolmas allas on pienempi pore-allas. Sen vesi on 35 asteista. Lisäksi allasosastolta on pääsy suoraan ulkolaiturille mikäli haluaa pulahtaa virkistäytymään mereen taikka talvella vaikka avantoon.

Itselleni varsinainen kylpyläosasto oli hienoinen pettymys. Sen lisäksi että altaita oli kovin vähän, naisten sauna ei myöskään ollut käytössä. Saunaremontin vuoksi meidän olisi lasten kanssa pitänyt kulkea allasosaston läpi toiselle saunalle, joten jätimme saunomisen sitten kokonaan välistä. Itse tykkään aina testata kylpylöiden erilaisia saunoja, mutta tässä kylpylässä niitäkään ei ollut tarjolla.

Ruissalon kylpylän allasosasto.
Ruissalon kypylä allasosaston suurin allas.

Lasten osalta kylpylässä ei myöskään ollut mitään erikoista. Erilaisia kellukkeita oli kyllä saatavilla mikä oli tietenkin mukava asia. Ja vaikka olenkin pääosin sitä mieltä, että lasten viihdyttämiseksi riittää yleensä allas kuin allas, niin jotenkin odottaisin kylpylältä vähän jotakin ekstraa.

Toinen asia johon olemme törmänneet useammassa kylpylässä on lasten kylpytakkien puuttuminen. Ne täytyy yleensä itse hakea etukäteen allasosastolta. Se tuntuu vähän hassulta varsinkin kun huoneet ovat yleensä aika kaukana itse altailta.

Tällä kertaa kylpytakkeja ei saanut edes mitenkään kiinni koska niistä olivat kokonaan hukkuneet vyöt. En ole vielä keksinyt, että miksi niitä kylpytakkeja ei voida tuoda huoneeseen, sillä varauksistahan nähdään kun lapsia on mukana. Työtähän se tietenkin vähän teettää mutta se olisi mielestäni hirveän hyvää asiakaspalvelua. Tai pienempiä kylpytakkeja voitaisiin ainakin tarjota respasta check innin yhteydessä. Näin asiakkaat säästyisivät ärsyttävältä edestakaisin juoksemiselta.

Erityinen kiitos kuitenkin kylpylän henkilökunnalle, sillä palvelu Ruissalo Span vastaanotossa oli todella ystävällistä. Ruissalon kylpylässä on myös kattava valikoima erilaisia hoitoja sekä parturi- ja kampaamopalveluja.

❊❊❊

Kun vatsat olivat täynnä ja olimme virkistäytyneet kylpylässä meillä oli edessä pitkä ajomatka Pohjanmaalle. Aamu-uinti ja kunnon aamiainen tekivät kuitenkin tehtävänsä ja lapsetkin jaksoivat autoilun hienosti. Kyllä visiitti kylpylään vaan aina piristää kummasti.

Me vierailemme aina mielellään eri kylpylöissä ja itse olen joskus ollut töissäkin yhdessä niistä. Toistaiseksi mieleenpainuvin kokemus meillä on ollut Järvisydän Resortista.

Tykkäätkö sinä vierailla kylpylöissä? Mikä niistä on lempparisi?

Samankaltaiset artikkelit

16 Kommenttia

1. Moi!
    ”Satuimme” saamaan kolmannen kerroksen huoneen, joka oli ns retro isolla ärrällä. Huone oli kulahtanut ja askeettinen, pöytien pinnat läikikkäitä, kylpyamme ja pari juomalasia. Siinä kaikki. Uudenpehmeät, hienot kylpytakit ja hieno merinäköala korvasivat huoneen ankeuden. Kylpyläosasto kaipaa perusteellista siivousta. Rosteriset suihkusekoittajat liasta kellastuneet ja saunan kynnyksellä vaelsi muurahaisarmeja. Pesuhuoneen lattia oli roskainen.
    Keittolounaat oli myös pettymys, joskin jälkiruoat oli ok.
    (loppuivat nekin kesken) jäätelöä tuotiin tilalle.
    Likaisia astioita oli puhtaiden joukossa yllättävän paljon.
    Ihmetyttää isosti laadun romahtaminen, sillä olen ollut noin 2v. sitten itsemaksavana asiakkaana kylpylässänne ja kaikki silloin oli ok.

2. Hei vaan kaikki kylpyläihmiset! Olimme kesällä 2022 perheen kanssa Ruissalon kylpylässä viisi päivää. Huoneet olivat siistit ja puhtaat. Kylpyläosastolla suihkut saisi uusia, sauna oli lämmin ja hyvä. Altaat aika pieniä, remonttia saisi tehdä. Kylpyläemäntä oli iloinen nuori ja reipas. Ruuat olivat hyviä, mutta kalliitakin. Aamiastarjoilijat eivät tervehtineet…ei kai kuulu heidän virkaansa…Lounastarjoilut hyvät ja hovimestarit kohteliaita ja reippaita.
    Kahvilanpuolella hidas toiminta, välillä jonoja–sai oikein monta kertaa odottaa vuoroa. Usein vain yksi töissä…tai joku
    juoksi hätäisesti auttamaan.. Ohjelma oli surkeaa, samaa ollut vuosikausia: haitaristit, Engblom ym trubaduurit…
    Vessapaperit loppuivat, piti itse ostaa kaupasta. Ei ollut isoja juomapulloja myynnissä, miksei? Muuten aika hyvin viihdyttiin, mutta kalliiksi se tuli. Plussapisteitä ei saanut, vaikka olin varannut huoneet jo tammikuussa? Olemme ennenkin olleet siellä, nyt pidämme taukoa välillä…Hyvää kesää O Untamo!

1. Kiitos Ossi kommentista jonka olen näköjään missannut. Harmi, että teidän kokemus oli tuollainen. Olen samaa mieltä, että huoneet ovat ihan mukavia ja siistejä. Vessapaperia en kyllä lähtisi kaupasta ostamaan, eikö sitä saanut respasta kysymällä lisää? Kylpyläemäntä oli muuten varmaan meillä sama. Hän oli hymyilevä ja avulias.

3. Mukavasti moni kirjoittajista on ollut Turun suunnalla reissussa:)
    Kerran olen Turun vuosinani käynyt Ruissalon kylpylässä. Taitaa olla noin 10 vuotta aikaa. Hotellipalveluja emme käyttäneet sillä asuimme Turussa. Tykkäsin silloin, että kylpylä oli ihan peruskylpylä. Ei aihettanut suuria negaatioita eikä positiivisiakaan fiboja. Mieleeni jäi myös tuo allasosaston pienuus.
    Emme kovin usein Suomessa asuessamme käyneet kylpylöissä. Silloin oli oma sauna eikä niinkään kaivannut kylpylöitä. Nyt on toisin. Ei ole omaa saunaa niin käydään silloin tällöin kylpylässä, ihan jo saunan vuoksi:)

Minulle mieluisimpana suomalaisena kylpylänä on jäänyt mieleen Vantaan Flamingo Spa:n aikuisten kylpylä. Siellä on erilaisia saunoja, allasbaari, erilaisia altaita sekä rauhallinen tunnelma.
    Ihan nopeasti muistellen olen käynyt mm. Ruissalon kylpylässä, Naantalin kylpylässä, Turun Caribiassa, Kuusamon Tropiikissa, Härmän kylpylässä, Haikon kartanossa, Kalajoella kylpylähotelli Fanissa, Kuopiossa Kunnonpaikka, Oulun Edenissä.

1. Aika monta kylpylää olet kiertänyt. Tuo Vantaan Flamingo olisi kiva joskus käydä katsomassa. Olen itse ollut töissä Kalajoelle silloin kun kylpylän nimi oli vielä SaniFani 😊. Kuusamon Tropiikki on ollut kiva, tosin käynnistä siellä on jo monta vuotta.

4. Hyvä tietää tästäkin kokemuksia! Me ei olla juurikaan kylpylöissä pyöritty, keväällä käytiin Kuusamon Tropiikissa ja siinä tuli kyllä sellainen oivallus, että miksei käydä useamminkin?! Lapset rakastaa ja kyllä se itseäkin hirveästi piristää. Haluaisin itsekin löytää kylpylöitä, jotka soveltuu hyvin/parhaiten lapsiperheelle. Tällaiset kuntoutuskylpylät ei lasten kanssa hirveästi nappaa… 😐 Kyllä paikassa ku paikassa sais olla lapsille vähintään se oma matala-allas ja tuo kylpytakkien anto sisäänkirjautumisen yhteydessä olis jo tosi hyvin tehty!

1. Olen käynyt kerran Kuusamon Tropiikissa mutta siitä on tosi kauan. Muistan, että se oli aika kiva. Suomessa on kyllä aika paljon kylpylöitä niin että varmasti jokaiselle löytyy sopiva.

5. Me olimme juuri toissayönä Turun Karibiassa ja jos tuolta puuttuivat pienet lapset, niin ne olivat kaikki todennäköisesti Karibiassa 😀 Siellä nimittäin riitti vilinää, vilskettä ja melua niin paljon, että me skippasimme suosiolla kylpylässä pulikoinnin. Tuo Ruissalo näyttää kivalta paikalta niin kylpylän kuin miljöönkin puolesta, ehkä jossain kohtaa sitten sitä kokeilemaan.

1. Ha ha… no kuulostaa siltä, että kaikki on nyt kesälomalla. Liika on myös liikaa, eli ei ole kiva sekään jos tuntuu ettei sekaan mahdu. Meillä on yksi vielä uimataidoton mukana niin minäkin tykkään vähän rauhallisemmasta menosta. Jos siinä on joku koko ajan tuuppimassa ja tönimässä, niin ei sekään ole kiva.

6. Ruissalon kylpylän mainetta suomalaisten keskuudessa taitaa jossain määrin edelleen painaa sen menneisyys (?) kuntoutuskylpylänä, jonka asiakaskunta koostuu lähinnä (vanhemmista) eläkeläisistä. Vierailimme tuolla muutama vuosi sitten ja ainakin osa tuosta oli kyllä – ainakin kesäaikaan – jo karissut, eli asiakaskunnassa oli nuorempaakin väkeä ja tarjolla oli kivasti Ruissalo-aktiviteettejä kuten vaikka pyörien vuokrausta ja ehdotuksia reiteistä. Toivotaan, että kylpylän ”nuortuminen” tuottaa tulosta ja se menestyy myös jatkossa.

1. Kiitos Pirkko! Näin se taitaa olla mutta tokihan kuntoutettavatkin ovat tärkeä ja hyvä asiakaskunta. Varsinkin arkisin kun varsinaiset matkailijat ovat töissä.

7. Kylpyläfanina ja pitkään Turussa asuneena oli kiva lukea tämä postaus. Ruissalo on todella kaunis saari ja siellä tuli käytyä usein, mutta sen kylpylässä ei koskaan. Mietinkin, kuuluuko se vielä johonkin ketjuun, mutta tässähän se vastaus tuli 🙂
    Huone näytti varsin mukavalta ja merinäköala samoin. Kylpyläosasto kieltämättä näyttää hieman ankealta, vähän kuin vanhalta ruotsinlaivalta. Ei kovin hyvä piirre kylpylähotellissa. Ja ihan älytöntä kyllä, ettei lapsille voi antaa kylpytakkeja automaattisesti, eihän siinä ole mtään järkiä. Hyvä, että mainitsit myös puutteet rehellisesti.

8. Ruissalon kylpylä tosiaan on kivalla paikalla. Ja voin allekirjoittaa tuon, että Suomessa hotelleissa on usein kyllä huomattavasti paremmat aaamiaiset kuin Yhdysvalloissa. Sen sijaan kuumana päivänä valitettavan usein Suomessa hotellit eivät viilene kunnolla. Ehke ne helteet ovat täällä sen verran harvassa, että yleensä ei tarvitse miettiä sellaisia. Mukavaa, että Ruissalossa tämäkin oli kunnossa. Itse en ole tuolla kylpylässä käynyt, mutta vähän vastaavia kommentteja olen lukenut, että kylpyläosastoa ei aivan varauksettomasti kehuta.

Itse en kovin hyvin kylpylöissä useimmiten viihdy, mutta ihan mukavaa niissä silloin tällöin on käydä!