Tartu Estonia

Tartto ja sen nähtävyydet päivässä

Tartto ja Tarton nähtävyydet on helppo nähdä päivässä. Viron toiseksi suurin kaupunki on kiehtova yhdistelmä vanhaa ja uutta, historiaa ja modernia elämää. Suosittelen!

Postaus saattaa sisältää kumppanuuslinkkejä. Niiden kautta ostaminen ei maksa sinulle ekstraa, mutta me saamme pienen provision. Mainokset ja linkit mahdollistavat sen, että voimme jatkossakin matkustaa ja jakaa ilmaisia matkavinkkejä.

Viime Viron matkallamme vierailimme monen muun paikan lisäksi Tarton kaupungissa. Ajoimme sinne sen jälkeen kun olimme viettäneet pari päivää ensin Tallinnassa, ja sitten ystävien kanssa Viron maaseudulla. Meillä oli siis parhaat mahdolliset oppaat mukanamme!

Tartoon menimme paikallisten ystäviemme suosituksesta kesäkuun 23., joka on paikallinen juhlapäivä; Victory Day. Sillä juhlistetaan 1919 vapaussodassa saatua voittoa. Virolaisille se on kenties heti sen perään juhlittavaa juhannustakin tärkeämpi päivä, joten pääsimme seuraamaan juhlakulkuetta ja vierailemaan voitonpäivän tapahtumassa.

Tartto (viron kielellä Tartu) sijaitsee Etelä-Virossa ja on Viron toiseksi suurin kaupunki. Siellä asuu noin 93 000 ihmistä. Se on tullut erityisen tunnetuksi yliopistokaupunkina sillä usein kuulee myös suomalaisten opiskelijoiden hakeutuvan sinne opiskelemaan.

Tartto on yksi Pohjois-Euroopan vanhimmista kaupungeista ja itseasiassa koko Viron vanhin kaupunki. Kuulemani mukaan Tartossa on kulttuurielämän lisäksi myös vilkas yöelämä, ja etenkin taiteilijat viihtyvät siellä. Ei siis ihme, että Tartto on valittu Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2024.

Tarton voitonpäivän juhlat Virossa. Armeijan miehet rivissä tien reunassa odottamassa kulkuetta.

Etsitkö majoitusta Tartosta? Suosittelemme tätä hotellia ihan vanhassakaupungissa.

Minä Virossa Tartu 2024 kyltin päällä poseeraamassa.

Tartossa on helppo käydä Tallinnasta vaikka junalla tai linja-autolla, tai Helsingistä lentäen jopa suoralla lennolla. Me ajoimme sinne omalla autolla sillä olimme jo valmiiksi lähistöllä. Tallinnasta ajomatkaa tulee reilu kaksi tuntia.

TartTo ja sen nähtävyydet

Tarton raatihuone ja raatihuoneen tori

Tarton Raatihuone lienee yksi kaupungin kuvatuimmista kohteista. Se on rakennettu 1789 varhaiseen uusklassistiseen tyyliin. Rakennuksessa kokoontuu nykyään kaupunginhallitus sekä -valtuusto mutta joskus sen tiloissa on ollut jopa vankila. Raatihuoneen kellot soivat päivittäin kello 9, 12, 15, 18 ja 21.

Raatihuoneen tori taas on kaupungin keskus. Sen tilalla oli 1700-luvulla der Grosse Markt eli Suurtori. Nyt siellä pidetään erilaisia tapahtumia, istuskellaan kesäravintoloissa ja tavataan tuttuja. Torilla on myös kaupungin tunnetuin patsas; Suutelevat opiskelijat.

Tarton vaaleanpunainen Raatihuone on huone on yksi sen tärkeimmistä nähtävyyksisät.

Tarton taidemuseo

Tarton taidemuseo eli Tartu Kunstimuuseum (Tartmus) sijaistee ihan Raatihuoneen torin laidalla. Vaikka ei olisikaan menossa sinne vierailulle, niin kannattaa kuitenkin katsastaa sen hauska rakennus. Talo rakennettiin vuonna 1793 mutta koska alue oli soinen ja jokinen, sen toinen reuna alkoi vajota alaspäin. Nyt rakennus on 5,8 astetta vinossa. Museossa on esillä taidetta 1900- ja 2000-luvuilta.

Sen aukiolot löytyvät täältä; Tartmus.

Tartto nähtävyydet; taidemuseo
Kyltti Raatihuoneen torilta

Tarton yliopiston päärakennus

Tuossa tulikin jo mainittua, että Tartto on tunnettu yliopistostaan. Sen on perustanut Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolf vuonna 1632.

Yliopiston päärakennus on ihan Raatihuoneen torin lähellä, joten kannattaa käydä kävelemässä silläkin suunnalla. Päärakennusta pidetään yhtenä kaupungin klassisen arkkitehtuurin helmenä. Sen on suunnitellut arkkitehti Johann Wilhelm Krause ja se rakennettiin vuosien 1804 ja 1809 välisenä aikana.

Tartossa kuljeskelee vuosittain noin 15 000 opiskelijaa joista huomattava määrä on myös suomalaisia.

Tartto nähtävyydet; Tarton yliopiston upea päärakennus Virossa.

Johanneksen kirkko

Johanneksen kirkko (Jaani kirik) on ihan kivenheiton päässä yliopistosta ja noin 400 metrin päässä Raatihuoneen torilta. Se on kaunis goottilaistyylinen kirkko joka on 1200-luvulta. Kirkossa säilytetään koko Euroopassa ainutlaatuisia, 700 vuotta vanhoja terrakottaveistoksia. Niitä voi nähdä ulkona kirkon oven ympärillä tai sisällä kirkon seinillä.

Kirkossa voi vierailla pientä maksua vastaan, ja sen kellotornista on hienot näkymät koko kaupungin ylle. Suosittelen kiipeämään ylös varsinkin jos on aurinkoinen sää!

Tartto nähtävyydet; Johanneksen tiilestä rakennettu kirkko ja terrakottaveistokset sen seinillä.
Johanneksen kirkon sisältä Viron Tartossa.
Näkymä Johanneksen kirkon kellotornista alas Tarton kaupunkiin Virossa.

Kävelykadut ja Rüütli ja Küüni

Rüütli on kävelykatu Tarton vanhassa kaupungissa. Sen varrelta löytyy paljon ravintoloita, kahviloita ja baareja. Rüütlilla on mukava käveleskellä ja katsella eri rakennuksia, tai siellä voi pysähtyä vaikka syömään herkullisia leivoksia.

Me hyppäsimme kadulle kun tulimme ulos Johanneksen kirkosta, sillä se kulkee ihan kirkon vierestä. Etsimme sieltä kivan näköisen ravintolan ja söimme lounasta.

Minä ja lapset kävelemässä Rüütlin kävelykadulla.

Raatihuoneen torilla Rüütli muuttuu Küüni nimiseksi kaduksi ja jatkuu eteenpäin suosittuna ostoskatuna. Sekin on kävelykatu, ja myös sen varrelta löytyy ravintoloita joka lähtöön.

Emajoen Promenadi

Emajoki kulkee Tarton halki ja sen rannat ovat paikallisten suosikkipaikkoja päivä- tai iltakävelyille. Keskustan kohdalla on Emajoen Riviera Promenadi, joka valaistaan kauniisti iltaisin. Promenadin varrella on ravintoloita, kahviloita ja usein myös musiikkia.

Täältä näkyy myös valkoinen Kaarisilta, joka on rakennettu vuosina 1957-1959. Sitä ennen ihmisiä kuljetettiin joen yli veneellä. Kaarisilta on iltaisin valaistu ja luo joelle tunnelmaa. Iltaisin sillalla on myös valoshow joka on synkronoitu raatihuoneen kellojen soittoon. Sillan juurella on vanhan kivisillan pienoismalli, joka tuhoutui toisessa maailmansodassa.

Emajoki Tarton keskustassa ja meidän vanhempi neiti heiluttamassa Viron lippua sen vieressä.
Tartto nähtävyydet; Kaarisilta Emajoessa kaupungin keskustassa.

Mikäli etsit majoitusta Tartosta suosittelemme Art Hotel Pallas by Tartuhotelsia, joka on ihan vanhankaupungin laidalla. Ne, jotka tykkäävät persoonallisemmista majoituksista, Hansa Hotel on täydellinen. Se myös on vain parin minuutin päässä ydinkeskustasta. Molempiin yöpymisiin sisältyy aamiainen.

❊❊❊

Päivä Tartossa oli mukava ja aurinkoinen. Tykkäsimme erityisesti sen vanhoista rakennuksista ja tunnelmasta ravintolakaduilla. Kaupungissa olisi tietenkin ollut kaikenlaista tekemistä mutta myös sen lähialueilla on paljon nähtävää. Kävimme muun muassa Kuremaan linnassa, Laiusen linnanraunioilla ja Alatskiven linnassa.

Tartto on ehdottomasti sellainen kaupunki, jonne voisimme vielä palata jos olemme muuten lähistöllä. Suosittelen siis lähtemään kauemmaksi tutusta ja turvallisesta Tallinnasta, ja etenkin autoilemaan Viroon jos se on mahdollista. Tästäkin paikasta jäi vain mukavia muistoja!

Oletko käynyt Tartossa? Jäikö listasta pois jotain mitä meidän pitäisi kenties ensi kerralla nähdä?

Samankaltaiset artikkelit

12 Kommenttia

1. Ylösalaisin taloa vähän katselin mutta ei valitettavasti keritty sinne. Museo olisi ollut mielenkiintoinen myös. Kiitos Pirkko.

1. Täytyi ihan tarkistaa, että koska kävinkään Tartossa. Oli jo vuonna 2002, sen jälkeen ei ole tullut käytyä. Mieleen on jäänyt kertakaikkisen hieno ulkoilmateatteriesitys Evita tuolla Raatihuoneen torilla. Alue oli aidattu esityksen ajaksi ja viereistä rakennustakin käytettiin teatterin lavasteena. Olimme lähistöllä syömässä ja osuimme paikalle ihan sattumalta, onneksi oli lippuja jäljellä.
    Tartto oli jo silloinkin suosittu yliopistokaupunki suomalaisten keskuudessa.

2. Tuo oli hyvä tieto, että Tarttoon pääsee suoraan junalla. Seisoin nimittäin Tallinnan juna-asemalla ja mietin, minne mahtaisin päätyä jos olisin hypännyt siitä junan kyytiin. Pitää joskus lähteä käymään Tallinnassa ja tehdä sieltä päiväretki tai vaikka yhden yön visiitti Tarttoon junalla! 🙂 Mullakin haaveissa kiertää Viroa joskus enemmän, kierrettiin lapsena siellä paljon ja tietenkin nyt omien lasten kanssa haluaa toistaa kaikki samat lapsuudenmuistot 😀 Saarenmaa on ainakin yksi, mihin haluan oman perheen vielä viedä.

1. Kuulostaa ihanille lapsuuden reissuille. Me käytiin aina Norjassa. Itse jäisin Tarttoon yöksi jos mahdollista.

3. Itse asiassa meidän piti ajella Senjalle, mutta sääennuste oli sen verran surkea, että mieheni ehdotti Viroa. Nyt siis Viron lautalla ja suunnitelmat auki. Tartto kuuluu alustavasti ainakin. Eikö siellä ollut se ylösalaisin oleva talokin?!

1. Kyllä siellä on mutta me ei valitettavasti ehditty käymään. Jos ajelette sinne saakka niin kannattaa katsastaa mitä linnoja ja kartanoita matkan varrelle mahtuu. Ainakin Laiusen linnanrauniot on aika lähellä, niistä postaus työn alla juuri. Ihanaa matkaa teille!

4. Tarto on kiva mukava pieni paikka. Oma suosikkini on keskustan vieressä olevan kukkulan päällä olevat vanhat katedraalin rauniot varsinkin syksyisenä päivänä. Matkustin Helsingistä lentäen Tarttoon ja lentokentältä pääsi näppärästi pikkubussilla kaupunkiin ja takaisin.

1. Kiva kuulla että Helsingistä pääsi niin helposti. Me ei ehditty katedraalin raunioille ja toinen paikka joka olisi kiinnostanut, on Eliel Saarisen suunnittelema kirkko. No, jäipähän näkemistä seuraavaankiin kertaan.

5. Olen käynyt Tarttossa päiväretkellä, mutta kaupunkiin olisi kiva tutustua vielä perusteellisemmin, vaikka päänähtävyydet tosiaan ehtii päivässäkin näkemään. Hurjan näköinen muuten tuo taidemuseon rakennus. Tartton lisäksi olisi muutenkin mukavaa tutustua Viroon paremmin ja viettää maassa useampi viikko.

1. Oli kyllä tosi kiva reissu ja meille jäi palo palata vielä takaisin, ja kierrellä enemmänkin Virossa. Viikossa ei kerinnyt tarpeeksi. 😂 Tartossakin olisimme mieluusti olleet pidempään mutta ne pääpaikathan kerkesi kyllä käydä katsomassa päivässäkin.